Teknisk information

Total renovering af Beogram 3000

Chassis FØR renoveringen.
Hovedlejet viser at opbevaringen ikke har været godt for denne fine klassiske pladespiller
En korrekt renovering kræver at ALT skal demonteres og renses meget omhyggeligt.
Her er alle de enkelte dele før rensning og udskiftning af de defekte dele
De nye dele der skal monteres i TD 124.
Classic Audio udskifter dele for ca. 2500.- kr - alle dele er præcisionsdele fremstillet i Schweiz for TD 124.
Alle dele renses nu omhyggeligt før monteringen
Et eksempel på resultatet.
Her en TD 124 malet i en flot rød farve.
Motor renovering.
Det er den mest kritiske og mest vanskelige del af en renovering.
Classic Audio anbefaler kraftigt, at du ikke starter på det, hvis du ikke er ekspert på området.
Renovering bør bestemt KUN udføres af fagfolk.
Motoren skal fuldstændig skilles ad, og alle dele skal renses meget omhyggeligt.
Nye dele monteres.
Filtskiver og lejer skiftes (efter behov) eller lejer skal opvarmes og gammel olie fjernes under tryk.
Derefter skal den nye olie trænge ind i de porøse lejer - også under tryk.
Her ses alle dele klar til montering.
Efter montering skal motoren kalibreres. Det er en proces, der tager lang tid.
For at få denne motor til at køre korrekt skal der virkelig laves mange små justeringer, og det kræver tålmodighed.
Tonearmen på Beogram 3000 kræver en forsigtig og nænsom renovering.

Her ses et par eksempler på, hvordan de enkelte dele kan se ud før en renovering.

Det første billede er armliften.
Tonearmen skilles ad.
De tynde ledninger kontrolleres og testes.

Lejophæng skiftes (gyrolejet) - pinol lejet skal renses og justeres meget præcis.
Derefter samles tonearmen igen, og nu skal de enkelte dele kalibreres meget omhyggeligt.
Lift højde - tonearm bevægelser og højde i forhold til pladetallerken og armboard - kontravægt for nåletryk o.a.
Det færdige resultat.

Den smukke B&O tonearm monteret på et armboard til TD124 MKII.
Tonearmen er monteret i den korrekte højde i forhold til plade og pladetallerken - tonearmen er kalibreret for optimal antiskating.
Lift er monteret i den korrekte højde.
Kontravægt er kalibreret for korrekt nåletryk

Bemærk - armboard finish er palisander finer.

I forbindelse med en certificing vil der blive arbejdet på TD 124 i mindst 15 timer,
og den vil blive intensivt testet i 2 timer.
Efterfulgt af en kvalitetssikrings test af motoren på mindst 100 timer, før monteringen og en yderligere test af det samlede produkt på 100 timer før leveringen.

Hvis din TD 124 ikke har været behandlet godt og har mange skrammer og overflade fejl, kan den males.
Du kan bestille chassiset malet i den originale farve eller du kan vælge en helt anden farve - helt efter dit ønske.
Resultatet vil blive fantastisk.

Der kan kun bestilles maling af chassis i forbindelse med en total renovering af TD 124.
Her er vist nogle eksempler på TD 124 malet i forskellige meget flotte farver efter kundeønsker.